Intervenţia chirurgicală

Mi s-a propus o intervenție chirurgicală. Ce se întâmplă acum?

Scopul intervenției chiurgicale este de decompresiune a măduvei.

În cazul unei tumori în interiorul măduvei (intramedulare) sau în interiorul foiței care învelește măduva, însă în afara ei (intradurale extramedulare), intervenția chirurgicală presupune abord minim invaziv posterior pentru ablația acesteia.

În cazul unei tumori cu extensie la coloana vertebrală care erodează și osul, intervenția chirurgicală va fi mai complexă, pe lângă decompresiunea măduvei se va realiza și stabilizarea măduvei dacă se impune.

Cum se desfășoară operația?

Operația se desfășoară sub anestezie generală, pacientul fiind poziționat pe burtă. Indiferent de nivelul la care se află tumora, se va efectua localizarea exactă a nivelului prin fluoroscopie intraoperatorie. Trebuie menționat că întreaga operație va fi sub control microscopic.

Incizia va fi centrată pe leziune, musculatura va fi trasă spre lateral. Pentru a ajunge în canalul rahidian se va îndepărta partea posterioară a vertebrei (lamele și procesul spinos). Incizia durei mater va fi craniocaudală, iar disecția tumorii se va face cu mare atenție pentru a nu leza structurile nervoase.

După îndepărtarea tumorii se va face o hemostază riguroasă pentru a preveni eventualele complicații, iar închiderea durei mater și a straturilor supraiacente se va face etanș, pentru a preveni fistula LCR.

Care sunt riscurile și complicațiile operației?

Principala complicație postoperatorie, deși una dintre cele mai rare este și cea mai de temut, o reprezintă lezarea țesutului nervos, cu accentuarea deficitelor postoperator. În acest sens, folosim în operație neuromonitorizare pentru prevenirea lezării țesutului medular.

Alte complicații sunt reprezentate de hematomul local sau de fistula LCR, însă pentru a preveni acestea se realizează sutura etanșă a durei mater și hemostază riguroasă. De asemenea, se va plasa un tub de drenaj care se va menține pentru 24 ore, iar la nevoie un drenaj lombar care se va menține 48 ore.